VERT.ZOEKEN Excel functie: Verticaal zoeken in Excel

Verticaal-zoeken-in-Excel

Als je op zoek bent naar specifieke informatie in een grote hoeveelheid data, dan lijkt het werken met Excel soms best ingewikkeld. Een Excel functie die vaak gebruikt wordt om dit makkelijker te maken is verticaal zoeken in Excel, ofwel de VERT.ZOEKEN functie, ook wel bekend als VLOOKUP. Waarom is deze functie zo handig en hoe gebruik je het? Kortom: hoe moet je verticaal zoeken in Excel?

Waarvoor gebruik je de VERT.ZOEKEN functie?

Met de VERT.ZOEKEN functie in Excel kun je snel gegevens vinden die in een kolom van een tabel staan. Stel, je hebt een enorme lijst met namen en je wil de bijbehorende telefoonnummers vinden. Door de VERT.ZOEKEN functie te gebruiken kun je dit makkelijk doen door een naam in te voeren. De functie zoekt dan automatisch het juiste telefoonnummer.

De basisformule voor VERT.ZOEKEN ziet er als volgt uit: 
=VERT.ZOEKEN(zoekwaarde, tabelmatrix, kolomindex, [benaderend])

We leggen de onderdelen van deze formule even uit:
Zoekwaarde: dit is de waarde waar je naar op zoek bent, dit kan bijvoorbeeld een productcode of een naam zijn. 
Tabelmatrix: het bereik van de cellen waarin de functie moet zoeken. 
Kolomindex: het nummer van de kolom waar je de waarde uit wil halen
Benaderend: dit is optioneel. Als je een benadering wil vul je WAAR in, wil je een exacte match, dan vul je ONWAAR in. 

Hoe gebruik je de VERT.ZOEKEN functie?

Om goed uit te kunnen leggen hoe deze functie werkt hebben we een voorbeeld nodig. Als eerste open je Excel en voer je de volgende gegevens in: 

Verticaal zoeken in Excel

We willen het nummer van Piet vinden. De formule zou er dan als volgt uit moeten zien: 
=VERT.ZOEKEN(“Piet”, A2:B4, 2, ONWAAR)

De componenten van deze formule kunnen we als volgt opsplitsen: 
“Piet” is de zoekwaarde.
A2:B4 is het bereik van de tabel waarin je zoekt.
2 is het kolomnummer in het bereik waaruit je de gegevens wilt halen (in dit geval de tweede kolom met telefoonnummers).
ONWAAR geeft aan dat je een exacte match wilt vinden.

Nu gaan we deze stap voor stap invullen. 

Stap 1. 
Via het tabblad formules klik je op functie invoegen. 

VERT.ZOEKEN functie vinden in Excel

Stap 2. 
Via ‘Functie invoegen’ voeg je de functie VERT.ZOEKEN (Vlookup) in, op de plaats waar je wil dat de gevonden informatie neergezet wordt. In dit geval is dat een cel in kolom D. 

Stap 3. 
Rechtsboven opent nu een invoegtoepassing. Het eerste dat je invult is de ‘Zoekwaarde’, hierin geef je aan waar Excel naar opzoek moet, in dit geval de naam, dus je vult “Piet” in. 

Stap 4. 
Hierna vul je het vakje ‘Tabelmatrix’ in, je selecteert het gebied waar Excel in moet zoeken om de door jou aangegeven gegevens te vinden. Je vult A2:B4 in. 

Stap 5. 
Het ‘Kolomindex_getal’ is de kolom waarin Excel je antwoord kan vinden. In dit geval de 2e kolom van de Tabelmatrix, daarom vul je hier 2 in. Dit verschilt natuurlijk per geval.

Stap 6.
Bij ‘Benaderen’ voeg je Onwaar (False) in zodat Excel alleen waarde weergeeft die exact overeenkomen met wat je zoekt.

VERT.ZOEKEN functie - gegevens invullen

Druk op Enter om de formule te bevestigen.
Als alles correct is ingevoerd, zou je in cel D3 het telefoonnummer 67890 moeten zien, wat overeenkomt met “Piet”.

Verticaal zoeken functie in Excel resultaat

VERT.ZOEKEN kun je ook dynamischer maken door de zoekwaarde in plaats van naar een vaste waarde te laten verwijzen naar een cel. Zo kan de zoekwaarde ook eenvoudig aangepast worden zonder dat je de formule zelf moet wijzigen.

Gebruik van foutafhandeling bij verticaal zoeken in Excel

Door ALS.FOUT (IFERROR) te gebruiken, kan dit helpen om een foutmelding te voorkomen als de zoekwaarde niet gevonden wordt. Zo worden gegevens ook netter weergegeven. Bijvoorbeeld: 

=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(“Piet”, $A$2:$B$4, 2, ONWAAR), “Niet gevonden”)
Als “Piet” niet in de tabel staat, zal “Niet gevonden” worden weergegeven in plaats van een foutmelding.

Geavanceerde toepassingen van VERT.ZOEKEN

VERT.ZOEKEN is niet beperkt tot eenvoudige tabellen. Je kan het ook gebruiken voor complexere scenario’s zoals het samenvoegen van gegevens van meerder bronnen of bij het uitvoeren van een financiële analyse. 

Samenvoegen van gegevens

Heb je de gegevens over meerdere tabellen verdeeld? Dan kun je Excel verticaal zoeken ook gebruiken om ze samen te voegen. Stel dat je een tabel met productinformatie hebt en met andere verkoopgegevens, dan kun je VERT.ZOEKEN gebruiken om de verkoopgegevens met productinformatie aan te vullen.

Financiële analyses

Je kunt verticaal zoeken in Excel ook gebruiken voor het ophalen van historische gegevens, trends te analyseren en vergelijkingen te maken. Zo kun je bijvoorbeeld historische prijzen van aandelen ophalen om rendementen te berekenen. 

Conclusie

In deze handleiding is de verticaal zoeken functie in Excel behandeld. Als je de functie om verticaal te zoeken in Excel goed beheerst, dan levert dit een flinke tijdsbesparing op. Het is een krachtige tool die je op meerdere manieren in kan zetten om snel gegevens binnen grote datasets te kunnen vinden. Wanneer je de juiste technieken en tips weet te gebruiken kun je optimaal gebruik maken van deze functie en jezelf straks een echte Excel-expert noemen. Neem vooral ook de tijd om te oefenen met de verschillende scenario’s, zo kun je ontdekken hoe je deze functie kunt gebruiken in jouw voordeel. Veel succes!

Gerelateerde producten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *